Які причини зростання споживання алкоголю в Польщі?


У Польщі алкоголь доступний практично в кожному куточку, а найбільш популярним напоєм серед поляків сьогодні є пиво. Проте лікарі та політики висловлюють занепокоєння щодо зростаючого рівня алкоголізму в суспільстві.

У Польщі наприкінці вересня у продажу з'явився алкоголь у яскравих пластикових пакетах невеликого розміру, що, на перший погляд, нагадують упаковки з фруктовим пюре або дитячими соками. Подібність була настільки велика, що розлитий за такими пакетами фруктовий лікер зі вмістом горілки в одному з магазинів продавали, виставивши на полицю із соками від популярного польського виробника Tymbark. Фотографію опублікували в соцмережах X та Facebook, і вона стала вірусною. І саме вона спричинила гарячу дискусію, чи не є це реклама, в якій алкоголь представлений чимось невинним, і чи не долучаються діти та молодь завдяки барвистій упаковці, що нагадує пакет із соком, до алкоголю?

У Польщі діє закон, що забороняє продаж алкоголю особам, які не досягли 18-річного віку. Це привернуло увагу політиків, які висловили обурення щодо реалізації алкогольних напоїв у такій формі упаковки. "Такі речі у нас не допустимі", - підкреслив прем'єр-міністр Польщі Дональд Туск.

Читайте також: У Німеччині молоді можуть обмежити споживання алкоголю.

"Коли я вперше побачив цю фотографію, в мене просто відібрало мову", - поділився в інтерв'ю DW Кшиштоф Даукшевич, представник міської ради варшавського району Урсус. Адже така упаковка спиртних напоїв значно спрощує людям можливість купувати та вживати їх непомітно. Це схоже на мініпляшечки об'ємом 100-200 мілілітрів, які в Польщі називають "мавпками".

В Польщі продукти з маркуванням "Мавпки" можна знайти в багатьох магазинах. Завдяки своїм компактним розмірам, їх зручно перевозити, а також вони дозволяють людям, які мають проблеми з алкоголем, непомітно споживати алкогольні напої. Щодня, особливо в ранкові години, в країні реалізується понад мільйон таких маленьких пляшок.

"З мавпками вже існує велика проблема", - каже Даукшевич. "Я знаходжу ці порожні мініпляшечки щодня на лавицях, на зупинках, у горщиках квітів. Тепер можна було б додати й ігрові майданчики, адже, на мою думку, пакетики з алкоголем - це продукт, орієнтований на батьків-алкоголіків".

Інститут здоров'я Польської академії у Ченстохові проводить оцінку, згідно з якою чисельність людей, які страждають на алкогольну залежність або зловживають алкоголем, становить приблизно чотири-п'ять мільйонів. З цього числа близько мільйона осіб вважаються алкоголіками і потребують терапії. Проте лише 15% з них звертаються за лікуванням від алкозалежності.

Зростає кількість осіб, які страждають від алкогольної залежності в Польщі, і серед них все частіше зустрічаються так звані "приховані" алкоголіки, здатні довгий час маскувати свою проблему, - зазначає нарколог Катаржина Іваницька. "Понад 15 років тому типовий пацієнт виглядав як чоловік у віці 45-55 років, одружений, з середньою освітою, страждаючий від алкоголізму, - пояснює вона. - Нині ж ми спостерігаємо trend, коли все більше молодих людей звертається за допомогою, щоб подолати свою залежність від алкоголю".

Читайте також: Німцям дозволили вирощувати канабіс: що змінилося?

Утім, загалом кількість молодих алкоголіків знижується. А ось кількість жінок, які п'ють, збільшується. "Співвідношення жінок і чоловіків у груповій терапії для людей, які страждають на алкоголізм, часто становить 50 на 50", - каже Іваницька.

Протягом останніх двадцяти років значно змінилися звички поляків щодо споживання алкоголю та вибору напоїв. За часів комуністичного режиму їхнім фаворитом була горілка. У 1990-х роках, однак, увага зосередилася на менш міцних напоях, таких як пиво та вино. Нині ж, безперечно, найпопулярнішим алкогольним напоєм у Польщі є світле пиво, яке користується величезною популярністю серед населення.

Проте це не свідчить про те, що поляки зменшили споживання алкоголю. "У 2022 році обсяг чистого алкоголю на душу населення становив 9,3 літра, тоді як у 2001 році він був лише 6,6 літра", - зазначає лікар-нарколог Іваницька.

Всесвітнья організація охорони здоров'я (ВООЗ) наводить свої дані. Згідно з ними, загалом споживання алкоголю у Польщі перевищує середній показник у Європі. 2019 року він становив 11,6 літра алкоголю на душу населення. Для порівняння: середньоєвропейський показник - 9,2 літра. А в Німеччині, наприклад, це 12,2 літра на рік на душу населення.

Ознайомтесь також: Залежність від цукру: неприємні істини про цей "мозковий наркотик" (фотогалерея)

З 1990-х років почали з'являтися нові види алкоголю, як-от ігристе яблучне вино і домашнє крафтове пиво. "Останнім часом ринок також завоювало безалкогольне пиво", - каже Іваницька. Воно хоч і не містить алкоголю, але допомогло сформувати культуру споживання алкогольних напоїв.

Відмова від алкоголю в польському суспільстві залишається незвичним явищем. 43-річна Анна з Варшави нещодавно зіткнулася з цим на корпоративній вечірці: "Я замовила безалкогольний напій. Колеги почали запитувати, чому так, і я відповіла, що не відчуваю потреби в алкоголі. Вони не могли цьому повірити, почали жартувати та робити коментарі про те, що, можливо, мене більше не запрослять на такі заходи".

Подібно до Німеччини, у Польщі пиво стало невід'ємною частиною зустрічей з друзями та родиною. Його споживають під час барбекю та святкових заходів. Хоча реклама пива в Польщі має свої обмеження, вона дозволена, тоді як реклама інших алкогольних напоїв, попри заборону на законодавчому рівні, активно поширюється в інтернет-просторі, де її важче контролювати.

Алкоголь може бути представлений на ринку і через непряму рекламу, таку як привабливі акції та знижені ціни. Наприклад, у лютому 2024 року мережі супермаркетів Biedronka та Lidl реалізували пів літра горілки за ціною 9,99 злотого (приблизно 100 гривень). Однак навіть без акцій алкогольні напої в Польщі залишаються досить доступними за ціною.

Фахівці, що досліджують проблему алкогольної залежності, насамперед звертають увагу на легкість доступу до спиртних напоїв. У ряді регіонів придбати алкоголь виявляється простіше, ніж хліб, особливо в темний час доби. Багато супермаркетів у Польщі функціонують до пізньої ночі, а деякі з них відкриті цілодобово. Крім того, алкоголь можна знайти на автозаправних станціях навіть після опівночі.

Місцева влада намагається обмежити доступність алкоголю, заборонивши його продаж у нічний час доби. І, наприклад, у Кракові, на півдні Польщі, жителі на нещодавніх публічних слуханнях уже висловилися за таку заборону.

"Необхідними є законодавчі зміни: від заборони на продаж мініпляшок до обмежень на продаж у нічний час", - каже член міської ради Варшави Даукшевич. За словами лікарки-нарколога Іваницької, слід також розглянути питання щодо більш високого оподаткування слабоалкогольних напоїв: "Важлива також психологічна освіта та демонстрація того, що не існує такої речі, як безпечна доза алкоголю".

Польський уряд також усвідомлює існування цієї проблеми. Міністерка охорони здоров'я Ізабела Лєщина навіть пропонувала заборонити реалізацію алкогольних напоїв на автозаправних станціях. Проте, за останніми новинами, ця ініціатива, так само як і деякі інші обмеження, стикається з труднощами через внутрішній опір в рамках правлячої коаліції.

Отже, радикальних змін у законодавстві не передбачається. Хоча продаж алкоголю у різнобарвних упаковках і викликав обурення серед політиків усіх таборів. Це призвело до того, що виробник швидко відкликав його і навіть вибачився. Однак він наголосив, що не порушив жодних законів.

Related posts