Дердбюджет-2025: концепція неймовірного


Аналітика державного бюджету на 2025 рік.

В інститутах та університетах не вчать, як керувати економікою країни під час війни. Також не вчать складати та виконувати бюджет воюючої країни. Міжнародні партнери також не знають, як правильно це робити. Але ми мусимо, бо велика війна - це реальність, у якій ми живемо останні три роки.

Нещодавно Кабінет Міністрів представив Верховній Раді проект Державного бюджету на 2025 рік. Важливо усвідомити, що цей бюджет, по суті, є бюджетом війни. З огляду на загальні показники, ми плануємо продовжити збройну боротьбу щонайменше протягом наступного року. Це виглядає цілком раціонально: прагнучи миру, слід бути готовим до війни.

Згідно з оцінками Уряду, загальні заплановані витрати на оборонний сектор в наступному році досягнуть 2,2 трлн грн, що становить 26,3% від валового внутрішнього продукту. Це означає, що кожна четверта гривня, зароблена в Україні, буде направлена на ведення війни з рф. З урахуванням змін, які передбачені законопроєктом №11417, фінансування оборонної сфери в 2025 році зросте на 46,3 млрд грн або 2,1% у порівнянні з 2024 роком. Зокрема, витрати на зарплати військовослужбовців зростуть на 9,4 млрд грн (+0,8%), а видатки на озброєння та військову техніку — на 32,3 млрд грн (+4,6%).

Чи багато Україна витрачає на війну? Так, дуже багато, але, на мою думку, витрати на сектор оборони у 2025 році можуть зрости, як сталося у поточному році. Багато чого буде залежати від ситуації на фронті та надання нам військової й фінансової допомоги від партнерів. Це означає, що заплановане Урядом підвищення податків (з/п №11416-д) може бути не останнім, а бюджет вже 2025 року може чекати секвестр.

Згідно даних Мінфіну, дефіцит бюджету в 2025 році прогнозується у більш ніж 1,6 трлн (19,4% ВВП). Покрити такий дефіцит Уряд планує за рахунок зовнішніх (1,7 трлн грн) та внутрішніх (579,2 млрд грн) запозичень. Потреба у зовнішньому фінансуванні оцінюється у 38,4 млрд доларів (1,7 трлн грн по курсу 43,2 грн/долар), хоча напередодні подання проекту бюджету-2025 офіційні особи Мінфіну називали цифру у 35 млрд доларів.

Міжнародні партнери надали Україні фінансові зобов'язання на 2025 рік у розмірі лише 15,6 мільярда доларів. Таким чином, країні бракує ще 22,8 мільярда доларів. Український уряд орієнтується на отримання кредиту в обсязі 50 мільярдів доларів, який планується погасити за рахунок доходів від заморожених російських активів. Це рішення було ухвалене лідерами G7 у червні 2024 року. Однак наразі процес виділення коштів затримується через бюрократію, непорозуміння між партнерами та деструктивну позицію Угорщини, яка намагається перешкодити діям Європейського Союзу.

На мою думку, позиція уряду щодо 50 мільярдів доларів не викликає у партнерів бажання до активних дій. Офіційно Кабмін окреслив політичні рамки для отримання цих коштів: Україна повинна отримати їх до завершення цього року, безвідсотково, без збільшення державного боргу та без суворих вимог щодо використання. Це виглядає як дуже амбітна, але водночас малореалістична мета, враховуючи історію наших відносин з міжнародними партнерами.

Останні новини виглядають тривожно для нашого бюджету. Через загальне гальмування і невизначеність щодо можливості США виконати частину своїх зобов'язань в межах кредиту на 50 млрд доларів, Євросоюз розпочав консультації про можливість позапланового виділення Україні позики на суму 20-40 млрд євро.

Ми стикаємося з трьома суттєвими ризиками. Перший з них стосується остаточної суми кредитних коштів, а також невідомості щодо термінів їх надходження, що створює значну невизначеність для нашого бюджету. Другий ризик полягає в тому, що це буде позика, а не грант, що призведе до збільшення державного боргу України, який, за прогнозами, у 2025 році досягне 97% від ВВП (можливо, навіть більше). Третій ризик полягає в тому, що навряд чи ці фінанси можна буде спрямувати на потреби армії, оскільки це суперечить планам українського Уряду на 2025 рік.

Із виконанням плану по внутрішніх запозиченнях 579,2 млрд грн ситуація прогнозована. Мінфін забезпечить розміщення ОВДП на необхідну суму, з якої 561,9 млрд грн піде на погашення розміщених раніше облігацій. Бюджет-2025 від ОВДП отримає лише 17,2 млрд грн.

Нацбанк продовжить розміщення депозитних сертифікатів, збільшуючи без того величезну (більше 700 млрд грн) ліквідність банків. Правда, останні у разі ухвалення з/п №11416-д будуть змушені заплатити 50% податку на прибуток. Надходження до бюджету від прибутку НБУ плануються в сумі 63,9 млрд грн, що на 25,3 млрд грн (+65,5%) більше, ніж у 2024 році.

Другим ключовим пріоритетом Уряду на 2025 рік є підвищення податкових ставок. Наразі Верховна Рада в першому читанні підтримала законопроект №11416-д, який передбачає збільшення ряду податків. Очікується, що економічний вплив цього законопроекту на Державний бюджет 2025 року складе +137 мільярдів гривень. Це становить близько 40% від загальної суми запланованого зростання податкових надходжень (+349,4 мільярда гривень), що включена в проект бюджету на наступний рік.

На мою думку, нестабільність у питаннях обсягів і термінів фінансової підтримки від міжнародних партнерів, а також певні події на фронті, можуть змусити український уряд розглянути можливість ще одного збільшення податкових ставок. Зокрема, мова може йти про підвищення ставки податку на додану вартість (ПДВ). Це було б вкрай негативним розвитком подій для української економіки, але такі можуть бути умови існування України під час великої війни.

Суттєвим ризиком для Державного бюджету 2025 року є обслуговування державного боргу. У проекті бюджету на цю статтю виділено 480,8 млрд грн, що становить 5,7% від ВВП. Це значна сума, особливо враховуючи нещодавню реструктуризацію євробондів. Якби ця реструктуризація не відбулася, витрати на обслуговування сягнули б майже 550 млрд грн, або 6,5% ВВП. Вважаю, що Уряду потрібно продовжувати зусилля у напрямку реструктуризації державного боргу, оскільки його подальше зростання може стати серйозним тягарем для економіки та державних фінансів.

Ось такі основні ризики та виклики пов'язані з бюджетом на 2025 рік, принаймні в тій формі, в якій його проект був представлений парламенту. Процес формування, наповнення та реалізації цього бюджету є надзвичайно складним завданням, що нагадує теорію неймовірного. Звичайно, бюджет під час війни має свою ціну. У наступному році, заради посилення обороноздатності, ми зіштовхнемося з необхідністю замороження соціальних стандартів, скорочення витрат на соціальні потреби, включаючи допомогу ветеранам, а також фінансування освіти і підтримки бізнесу.

Таку ціну суспільство здатне сприйняти та прийняти. Війна вимагає жертв від усіх нас. Проте на фоні нашої спільної жертовності стає незрозумілою ситуація з відсутністю дій Уряду в боротьбі з псевдо-фрілансерами та зарплатами "в конвертах". Також викликає питання виділення в бюджеті 1,5 мільярда гривень на "телемарафон" і понад 25 мільярдів гривень на судову систему, з щомісячними преміями суддям до 40% від окладу. Отже, є всі підстави для розумного скорочення витрат у 2025 році!

Related posts