В Україні зростає кількість електромобілів, незважаючи на проблеми з електропостачанням.
Протягом останнього десятиліття обсяги продажу електромобілів в Україні безперервно підвищуються. Якщо раніше цей процес відбувався поступово, то у 2023 році спостерігався значний стрибок. Ця тенденція триває і в 2024 році, незважаючи на проблеми з електропостачанням. Які причини такого зростання попиту і як українці експлуатують електрокари в умовах відключень електроенергії – у статті DW.
Згідно з інформацією, наданою Інститутом дослідження авторинку, в серпні українці придбали близько 9,4 тисячі нових та вживаних електромобілів. Це стало новим місячним рекордом з моменту початку продажів електромобілів в Україні у 2014 році. Якщо підрахувати з початку року, то за вісім місяців було реалізовано понад 54,8 тисячі електрокарів, що вже перевищує всі продажі електромобілів за весь 2023 рік.
Продажі автомобілів демонстрували безперервне зростання протягом останніх років, і навіть повномасштабна війна Росії проти України не змогла цьому завадити. У 2021 році було реалізовано 15 900 автомобілів, у 2022 році – вже 23 тисячі, а у 2023 році – 54,2 тисячі.
Українці надають перевагу вживаним автомобілям, які щороку складають більше 80 відсотків ринку. Особливу популярність мають електромобілі з США, зокрема марки Tesla. Що ж до нових електричних автомобілів, то серед них найбільше обирають китайські моделі.
"Хоча імпорт електромобілів з Китаю дещо уповільнився, я вважаю, що ринок уже наситився цими автомобілями. Слід зазначити, що новий електромобіль з Китаю коштує щонайменше 23-25 тисяч доларів, тоді як вживану Tesla можна придбати за 12-13 тисяч доларів", - коментує в інтерв'ю DW голова Інституту досліджень авторинку Саніслав Бучацький.
Більшість нових автомобілів купують у Києві та Київській області - близько 30 відсотків. А в загальній статистиці лідирує Львівська область. Бучацький пов'язує це з тим, що автомобілі прибувають з-за кордону, а у Львові проходить митне оформлення. "Потім найімовірніше значна частка цих машина їде в інші регіони", - наголошує експерт.
Кількість електричних автомобілів в Україні наблизилася до 120 тисяч, з яких основну частину складають легкові машини, згідно з даними Інституту досліджень авторинку. "Це майже удвічі перевищує показник у Польщі, що свідчить про значний рівень електромобілізації в Україні," - зазначає Бучацький. Проте, якщо порівнювати з загальною кількістю автомобілів в країні, це все ще незначна цифра. "В Україні налічується понад 12 мільйонів автомобілів, тому частка електрокарів залишається досить маленькою, складаючи близько одного відсотка. Але ця частка поступово зростає," - підкреслює експерт.
Андрій Хлапонін, мешканець Київської області, став одним із тих, хто приєднався до спільноти власників електромобілів. "Я проживаю в 35 кілометрах від Києва. Коли виникла проблема з бензином у 2022 році, я вирішив придбати електрокар Hunday Ionic 5. Тоді пальне практично зникло, а мені потрібно було дістатися на роботу", - розповідає він у бесіді з DW. Відтоді Андрій майже не користується автомобілем із двигуном внутрішнього згорання. "У мене є другий автомобіль з ДВЗ, який я використовую для подорожей на великі відстані, наприклад, до Львова або Одеси".
Андрій підкреслює, що основною перевагою електричного автомобіля є економічність поїздок. "Зарядка автомобіля вдома обходиться мені в 4,32 гривні за кіловат за звичайним тарифом або 2,68 гривні за нічним. Я зазвичай заряджаю від 50 до 80 кіловат, що дозволяє проїхати близько 430 кілометрів. За нічним тарифом це коштує приблизно 134 гривні," - пояснює він. За його словами, навіть перебої з електропостачанням не заважають користуватися електрокаром. "Навіть якщо світло вимикають, його все одно подають на деякий час, тож автомобіль завжди матиме певний заряд. А коли погода сонячна, я заряджаю авто від сонячних панелей. Це займає більше часу, але можливість виїхати залишається," - додає Андрій.
Вимкнення електропостачання не турбує жителя Київщини Дмитра, який нещодавно придбав китайський електромобіль Zeekr 001. "Я живу в приватному будинку, тому вже маю генератор, інвертор та акумулятори. Зараз планую встановити сонячні панелі. Але, незважаючи на це, світло все ще вмикають, хоч і з перервами. Щоб зарядити 20 відсотків, мені потрібно близько чотирьох годин, а це приблизно 100 кілометрів пробігу. Цього мені цілком достатньо для щоденних поїздок", - ділиться він у бесіді з DW. До того ж, автомобіль Дмитра обладнаний функцією, що дозволяє використовувати його як джерело живлення. "Ця функція може віддавати до семи кіловат. Для потреб дому вистачає п'яти кіловат. В автомобілі встановлена батарея на 100 кіловат, тому її вистачить надовго", - додає він.
Хоча основною причиною, чому Дмитро вирішив придбати електромобіль, стали витрати на проїзд та обслуговування. "Мені не потрібно міняти фільтри, масло чи коробку передач, як у машинах з двигуном внутрішнього згорання. В електромобілях менше механічних частин, які потребують обслуговування. Крім того, я витрачаю менше на поїздки. Щоб зарядити автомобіль вдома для проїзду 100 кілометрів, я витрачу 80 гривень, тоді як на авто з ДВЗ ця ж дистанція обійдеться в 600 гривень і більше", - зазначив він. Також, за його словами, суттєвою перевагою покупки "електричок" є відсутність ПДВ та ряду інших податків в Україні.
Досліджуйте також: Німецька автомобільна компанія вперше завоювала перше місце у Європі, обійшовши Tesla.
Саме низькі податки опитані DW експерти називають одним з основних факторів попиту на електрокари серед українців. В Україні діє нульове мито і ПДВ на розмитнення електромобіля. "Тобто все, що ви заплатите за розмитнення електроавтомобіля в Україні, це ставку акцизного податку у розмірі один євро за один кіловат ємності електричної батареї. На практиці це 70-100 євро", - пояснює Бучацький.
За словами експерта, одним із факторів, що спонукає українців обирати електрокари, є відносна економічність їх відновлення після дорожньо-транспортних пригод, а також відсутність в Україні обов'язкового технічного огляду для легкових автомобілів. "Не потрібно проходити жодних тестів. Досить мати сертифікат відповідності, який, проте, не гарантує якості ремонту автомобіля або безпеки експлуатації батареї після аварії. Він лише підтверджує, що автомобіль відповідає чинним в Україні нормам і стандартам", – зазначає фахівець.
Ще одним важливим аспектом, на який вказує експерт, є відсутність в Україні чітких норм утилізації електромобілів, що може призвести до серйозних екологічних проблем. "За статистикою, в країну ввозяться автомобілі, середній вік яких становить близько 8-10 років. Ці машини ще можуть експлуатуватися протягом 3-5 років, але потім їхні батареї втрачають ефективність, і запас ходу стає недостатнім для використання. На сьогодні немає економічного сенсу купувати нову батарею. І що ж робити з цими відпрацьованими батареями? В Україні немає жодного контролю за утилізацією таких автомобілів", - зазначає він.
Ознайомтесь також: Tesla та компанії: чи є це небезпечним відходом для України?
Ще більше стимулювати попит на електрокари серед українців може подальше здешевлення ціни електромобіля, переконаний Бучацький. "На українському авторинку вартість угод у 80 відсотках менше восьми тисяч доларів. У цей бюджет дуже важко вмістити будь-який електромобіль. Є буквально кілька моделей, які можна купити за ці кошти. Тобто електромобілі не попадають в масмаркет з точки зору купівельної спроможності", - каже він.
Досліджуйте також: Чи справді з 2035 року в Європі буде заборонено продавати автомобілі з двигунами внутрішнього згоряння? Факти, плани та заперечення.
Окрім цього, за словами керівника Інституту досліджень авторинку, одним з чинників, що стримує зростання інтересу до електромобілів, є проблеми з доступністю зарядних станцій. "Більшість покупців електромобілів - це люди, які планують заряджати свої автомобілі в домашніх умовах вночі, і така можливість здебільшого є у власників приватних будинків. Заряджання на громадських станціях часто не є економічно вигідним", - підкреслює Бучацький.
Водночас, за словами експерта, публічні зарядні станції часто розташовані в місцях, які не зручні для основних маршрутів, що змушує водіїв відхилятися від свого шляху для підзарядки. "Крім того, різні моделі автомобілів оснащені різними типами роз'ємів для зарядки. Тому важливо перевірити, чи підходить роз'єм на обраній станції. Якщо потрібного роз'єму немає, доведеться використовувати адаптер, який може не забезпечити достатню швидкість зарядки. І навіть якщо вам вдасться знайти станцію для зарядки, це не гарантує, що там буде вільне місце", - зазначає він.
Власники електрокарів Дмитро та Андрій виявляють побоювання щодо черг на зарядних станціях, через що ще не наважилися на далеки поїздки. Тим не менш, в Україні вже існують додатки, які, за словами їхніх творців, дозволяють не лише перевіряти наявність вільних зарядних пунктів, а й бронювати їх на певний час.