Аварія F-16 знову привернула увагу до ризиків, пов'язаних з оборонними авіаційними операціями, зазначають західні новинні джерела.


Трагедія з українським F-16 та загибель пілота Олексія Меся, відомого під позивним "Мунфіш", стала нагадуванням про ризики, пов’язані з авіаційними операціями, навіть у випадках, які можуть здаватися відносно безпечними. Ця подія також спричинила занепокоєння серед західних партнерів щодо термінової програми підготовки пілотів та їх залучення до бойових місій. Про це інформують американські ЗМІ.

Як повідомляли раніше представники Голосу Америки, американські генерали та колишні пілоти, на початковому етапі Повітряні сили України, ймовірно, застосовуватимуть F-16 для захисту повітряного простору від атак з боку Росії. Крім того, ці винищувачі можуть виконувати завдання з безпосередньої повітряної підтримки наземних військ або знищувати системи протиповітряної оборони супротивника.

За інформацією Business Insider, коли винищувачі прибули до України, перші зображення F-16 та їхньої зброї продемонстрували, що Київ планує використовувати винищувачі в ролі повітряного захисту, а не для наступальних операцій, де вони піддаються більшим ризикам. Проте аварія F-16 в кінці серпня показала, що навіть такі повітряні місії, які вважаються менш небезпечними, можуть виявитися ризикованими.

Серед основних причин: інтенсивність та різноманітність російських повітряних атак, що включають використання дронів та різних типів ракет, а також неоднорідність систем протиповітряної оборони. До них належать як радянські, так і західні установки ППО та винищувачі, які є у складі Збройних сил України. "У повітрі перебуває надзвичайно багато засобів, - зазначив у коментарі виданню колишній пілот F-16 Майк Торреалдей, - тому опинитися не в той час і не в тому місці може мати фатальні наслідки".

Він зазначив, що виконання протиповітряних завдань може бути менш ризикованим для F-16 в Україні в порівнянні з нейтралізацією російських систем ППО, атаками на ворожі позиції або підтримкою сухопутних військ. Проте ці операції залишаються складними. До того ж, варто врахувати, що ці американські винищувачі абсолютно нові для всіх підрозділів Збройних Сил України, які звикли працювати лише з радянськими МіГ-29, Су-24 та іншими моделями.

"Це, безумовно, створить надзвичайно непередбачувану ситуацію, особливо враховуючи, що у вас новий літак, який лише розпочинає свою службу в цьому конфлікті," - зазначив у розмові з Business Insider колишній пілот F-16 Вінсент Аієлло. Він також підкреслив, що авіаційні операції завжди несуть значні ризики, а в умовах бою загроза стає ще більшою.

У переддень, в інтерв'ю CNN, головнокомандувач Збройних Сил України Олександр Сирський зазначив, що винищувачі F-16 продемонстрували свою високу ефективність у боротьбі з російськими крилатими ракетами. Він також підкреслив, що Україна направляє свої найкращі пілоти для навчання в західних тренувальних центрах, де вони отримують усі необхідні сертифікати від інструкторів для ефективного використання цих літаків.

Нещодавно видання Wall Street Journal повідомило, що трагедія спонукала західних військових керівників уважніше придивитися до програм навчання українських пілотів.

Західні пілоти, навіть після завершення свого навчання, зазвичай продовжують літати з підрозділами та брати участь у тренуваннях протягом кількох місяців, перш ніж переходять до виконання складних місій у зонах бойових дій. Натомість українські пілоти, завершивши прискорений курс перепідготовки, були змушені відразу ж приступити до виконання завдань на полі бою.

Наразі немає намірів змінювати існуючу програму підготовки українських пілотів, проте "інцидент демонструє, які наслідки можуть виникнути, якщо поспішати з ухваленням рішень", - зазначив високопосадовець Пентагону в інтерв'ю WSJ.

На даний момент в Аризоні, Данії та ново відкритому навчальному закладі в Румунії продовжують навчання обмежена кількість українських пілотів. Проте, варто зазначити, що данський центр завершить свою діяльність наприкінці року через перехід ВПС Данії з F-16 на сучасні F-35. Месь увійшов до складу першої групи пілотів, які успішно закінчили підготовку в Данії.

Перед катастрофою представники уряду Данії висловлювали занепокоєння щодо здатності деяких пілотів літати самостійно, сказав WSJ оборонний високопосадовець. Зокрема проблеми були із мовною підготовкою, адже все навчання й усі посібники на F-16 - англійською. Деякі пілоти, які почали навчання в Данії, не пройшли програму, сказав західний посадовець.

Проте, стосовно навичок Меся не виникало жодних сумнівів, зазначає видання. Можливо, Україна дійсно поспішно задіяла свої F-16 і їхніх пілотів у бойових операціях, але це рішення було вимушеним у контексті війни, пояснив колишній пілот. Це не свідчить про те, що Мес не був готовий до дій. Він також підкреслив, що Україна направляє на навчання досвідчених і здібних льотчиків: "Сміливо можу стверджувати, що Захід не стикався з тим, з чим мав справу Мунфіш".

26 серпня винищувач F-16, що належить українським Повітряним силам, зазнав аварії під час протидії ракетному удару з боку Росії. Пілот Мунфіш, який загинув у цій трагедії, встиг знищити три крилаті ракети та один ударний безпілотний літальний апарат.

Офіційні джерела не надають інформації щодо причин катастрофи. Проте представники ПС розповіли Українській службі Голосу Америки, що розслідування триває: "Вивчаються кілька версій, серед яких можливість "дружнього вогню" з боку власних ППО, технічні несправності та помилки, допущені пілотом".

Два високопрофільні представники Пентагону повідомили виданню New York Times в суботу, що, ймовірно, "дружній вогонь" не є причиною падіння F-16.

Народна депутатка Мар'яна Безугла висловила думку, що, за її даними, літак Мунфіша "був збитий зенітно-ракетним комплексом Patriot через відсутність координації між військовими підрозділами". У звітах зазначалося, що літак "не зміг впоратися з управлінням". Микола Олещук, який на той час очолював Повітряні сили України, розкритикував цю інформацію і пообіцяв розібратися в причинах трагедії. Згодом президент України Володимир Зеленський ухвалив рішення звільнити Олещука з його посади.

У цьому інтерв'ю для CNN Сирський повідомив, що результати розслідування незабаром будуть опубліковані.

Згідно з інформацією, наданою WSJ, в останні дні липня Україна отримала шість винищувачів F-16, а шість українських пілотів успішно завершили навчання на цих літаках. В цілому, Данія, Бельгія, Нідерланди та Норвегія виявили готовність передати Києву близько 80 винищувачів американського виробництва протягом наступних років.

Зеленський піднімав питання про розширення навчання українських пілотів на винищувачах F-16, зокрема під час зустрічі з міністром оборони США Ллойдом Остіном на минулому тижні в рамках засідання Контактної групи з оборонної допомоги Україні у форматі "Рамштайн".

"Ми вже розпочали використання F-16", - заявив Зеленський під час відкриття зустрічі. "Ці літаки успішно знищують ракети та безпілотники, їхня ефективність вражає, проте кількість недостатня. Ви це розумієте. Нам необхідно значно збільшити наш флот F-16, і я маю деякі пропозиції, які озвучу після того, як преса залишить захід".

Після проведеної зустрічі Міністерство оборони України оголосило, що "Канада взяла на себе значну відповідальність за підготовку українських пілотів для керування F-16 в рамках програми FLIT. Упродовж п'яти років на навчання пілотів та технічного персоналу уряд виділить 389 мільйонів доларів".

Стало відомо, що Нідерланди нададуть Україні ракети повітря-повітря та супутні матеріали для літаків F-16 на загальну суму 80 мільйонів євро. "Ця підтримка значно зміцнить оборонні можливості наших військово-повітряних сил", - підкреслило українське Міністерство оборони.

Українські чиновники на різних рівнях, разом із американськими авіаційними фахівцями, від початку повномасштабного вторгнення Росії закликали Захід надати Києву винищувачі F-16. Проте офіційний дозвіл на старт навчань та передачу літаків США, як виробник, був наданий лише в середині 2023 року. Після цього підготовка українських пілотів зазнала затримок, а публічно оголошені терміни постачання F-16 неодноразово переносилися.

Зеленський, Сирський та інші члени українського уряду висловили свою подяку міжнародним партнерам за підтримку у зміцненні української авіації. Вони також звертаються з проханням про розширення навчальних програм, збільшення постачань винищувачів, засобів протиповітряної оборони та іншої військової техніки. Крім того, вони закликають до скасування обмежень на використання західної зброї для атак на військові об'єкти вглибині території Росії.

Related posts