Після шести вже запізно: важливі навички, які дитина повинна здобути у дитячому садку
Фахівчиня поділилася інформацією про основні вміння, що повинні засвоїти діти в дитячому садку
Основи знань та вмінь, що формують характер дитини, закладаються ще в дошкільному віці. Тому особливо важливо забезпечити, щоб ваша дитина в дитячому садку отримала необхідний комплекс знань та навичок перед вступом до школи.
Про те, які вміння необхідні шестирічній дитині, щоб успішно розпочати навчання в школі, "Телеграф" поспілкувався з Юлією Кичилою, експерткою та співвласницею мережі дитячих садочків HELLO KIDS.
В популярному бестселері "Після трьох вже пізно", автор японської методики виховання Масару Ібука зазначає, що до трьох років закладається фундамент для розвитку дитини. Навички та знання, набуті в цьому віці, залишаються на все життя. Як зазначає Юлія Кичила, перефразовуючи назву книги, можна стверджувати: якщо дитина не опанує певні навички до шкільного віку, то після шести років це буде вже запізно.
Зовсім не лише про те, що першокласник повинен самостійно одягатися, взуватися, відвідувати туалет та мити руки. Насамперед маються на увазі soft skills — навички, які не прив'язані до конкретної професії. "Це вміння комунікувати та будувати відносини з іншими, здатність бути незалежним та відповідати за свої дії. Іншими словами, у дитячому садку дитину повинні підготувати до життя в суспільстві, забезпечити їй міцний фундамент для майбутніх досягнень," — зазначила експертка та мама маленької Аліси Юлія Кичила.
Соціалізація дитини -- одне з завдань дошкільного закладу освіти. У садочку малюку потрібно навчитись ефективно комунікувати з однолітками, розуміти, що таке компроміс. Якщо ж дитина завинила -- вона має знати, що треба попросити пробачення.
"Соціалізація дітей можлива не лише в дитячому садку, але й на ігрових майданчиках, у спортивних секціях та гуртках. Іншими словами, всюди, де діти мають можливість спілкуватися. Раджу батькам читати книги разом із дітьми та обговорювати прочитане. Така практика допомагає дітям зрозуміти, як діяти в різних ситуаціях, а також збагачує їхній словниковий запас. Читання розвиває важливу навичку — уважне слухання. Для першокласника вміння слухати та не перебивати вчителя є надзвичайно важливим", — коментує Юлія Кичила.
Малюки приходять у світ із вродженою здатністю до емпатії, тобто розумінням емоцій інших людей, що виражається через співпереживання. Проте, якщо не приділяти цій якості належної уваги, вона може не розвиватися належним чином. Критично важливо, щоб до шестирічного віку дитина навчилася враховувати погляди інших і була здатна підтримати їх у разі потреби.
"Сформувати емпатію у дитини має її родина, а садочок -- підкріплювати ці знання. В родинному колі дитина стає свідком тих чи інших емоцій, бачить як батьки реагують на події. А потім сама відтворює батьківську поведінку у схожих ситуаціях. Розвиток емпатії у дитячому садочку -- це заохочення малят допомагати іншим, розповіді про те, що потрібно шанобливо ставитися до людей незалежно від статі, віку та національності. І звісно -- завжди похвала дітей за їх добрі вчинки", -- говорить експертка.
У першокласника повинен бути розвинений емоційний інтелект. Він має розуміти, чому люди можуть плакати, що викликає у них радість або гнів. Дитина повинна легко розпізнавати емоції свого друга або навіть незнайомої людини, яку зустріне на вулиці.
"Вихователі знають безліч ігор для розвитку емоційного інтелекту. Батькам також буде корисно розповідати про свої емоції, які вони відчувають протягом дня. Пояснюйте дітям, чому ви так себе почуваєте. Це допоможе малюку зрозуміти зв'язок між подіями та емоціями. Здатність дитини розрізняти емоції та керувати ними - профілактика багатьох проблем, які можуть виникнути в школі", наголошує Юлія Кичила.
У дитячому садку малюки освоюють нові моделі поведінки, а вихователь сприяє їхній самовпевненості. У віці шести років діти не повинні боятися висловлювати свої ідеї та пропозиції. Навіть якщо ці ідеї не завжди практичні, важливо, щоб вихователь підтримував ініціативу дітей.
"Дозвольте дитині експериментувати та знаходити нові способи вирішення завдань. Дайте їй можливість відчувати себе самостійною у прийнятті рішень. Якщо малюк хоче вибрати одяг для прогулянки або пропонує варіант меню на сніданок, підтримайте його вибір. Не навчайте дитину просто плисти за течією. Ще одна корисна практика для розвитку дитячої ініціативності — залучайте малюка до обговорення планів на вихідні. І завжди хваліть за ініціативу", — радить пані Юлія.
У шестирічному віці дитина має чітко розуміти, що існують певні соціальні правила, порушувати які не можна. Важливо, щоб батьки та вихователі у дитячому садочку вірно пояснили дитині природу їх походження. Наприклад, бити інших дітей не можна не тому, що за це буде покарання, а тому що дітям боляче. Подібні пояснення -- важливий етап соціального розвитку малюка, адже допомагає йому зрозуміти, як діяти в різних ситуаціях, щоб бути частиною суспільства.
Малюки набувають знань, спостерігаючи за дорослими, тому важливо самим бути прикладом правильної поведінки. Не забувайте висловлювати вдячність за допомогу та вживати слова "будь ласка"... Усвідомлення існування певних соціальних норм допоможе дитині легше адаптуватися до шкільних обов'язків. "Не проґавте можливість," -- підкреслює Юлія Кичила.
Колись "Телеграф" ділився порадами щодо економії на продуктах. Відвідуйте супермаркет із повним шлунком та звертайте увагу на різницю в цінах.