Виробники виступили з ініціативою до уряду щодо проведення міжнародної перевірки діяльності Укрзалізниці.
Несподівані збільшення тарифів на вантажні залізничні перевезення викликають занепокоєння у інвесторів, які могли б розглянути можливість інвестування в Україну, зазначають бізнесмени.
Укрзалізниця користується своїм монопольним становищем та необгрунтовано підвищує тарифи на вантажні перевезення, створюючи ризики для економічної безпеки України. Уряд має залучити міжнародні компанії та провести незалежний аудит в УЗ, щоб дати оцінку діяльності керівництва. Про це сказали представники промислових галузей на прес-конференції у Інтерфакс-Україна в четвер, 19 вересня.
Президент ОП Укрметалургпром Олександр Каленков висловив думку, що Укрзалізниця, використовуючи військовий стан як прикриття, ухвалює рішення за закритими дверима, що призводить до ще більшої неефективності та непередбачуваності.
"Між тим з 2021 року вантажні тарифи аграрної продукції зросли у 2 рази, для вугільної руди - 2,5 рази, для металів та інших грузів - на 70%, тобто дуже суттєво. У розвинених країнах таке підвищення відбувається на протязі 25-30 років. У нас це призвело до того, що зараз тарифи Укрзалізниці, навіть з урахуванням курсу долара, виросли на 25-60%", - зазначив він.
Каленков зазначив, що з літа 2022 року обсяги перевезень Укрзалізниці помітно збільшилися, і компанія почала отримувати прибутки. Це створює підстави для зниження вантажних тарифів щонайменше на 15-20%, що дозволить стимулювати виробництво та, відповідно, сприятиме збільшенню обсягів вантажів і доходів для УЗ.
Схожої думки притримується і виконавча директорка Української асоціації добувних підприємств Ксенія Оринчак. Вона підкреслила, що непрогнозовані підвищення тарифів на вантажні залізничні перевезення є поганим сигналом для інвесторів, які могли би зайти в Україну. Тим більше, що об'єктивно причин для підвищення тарифів немає - є лише приклади роздування витрат, які свідчать про неефективність керівництва компанією.
"Ми усвідомлюємо, що поняття 'Укрзалізниця' і 'корупція' часто є синонімами. Саме тому ми звертаємося до прем'єр-міністра та президента з проханням провести аудит Укрзалізниці за участю міжнародних донорів. Ми не можемо погодитися на виплату високих зарплат неефективним керівникам компанії", - акцентувала увагу Оринчак.
Віце-президент Союзу хіміків України, Ігор Гольченко, звернув увагу присутніх на нещодавнє інтерв'ю, яке дав керівник УЗ Євген Лященко. У цьому інтерв'ю Лященко зазначив, що підвищення тарифів на вантажні перевезення дозволить компанії завершити рік з позитивним фінансовим результатом.
Отже, він стверджує: ми отримаємо фінансування, і як менеджери звітуватимемо перед урядом про нашу ефективність. А країна та весь бізнес стають заручниками цієї ситуації. У мене виникає питання: яку позицію займе антимонопольний комітет у цій справі? Адже бізнес-модель Укрзалізниці доволі проста: коли вони досягають певного рівня доходу і гроші закінчуються, вони звертаються до споживачів, збираючи свій "урожай", щоб вирішити свої проблеми. Але це не є справжньою конкуренцією. Що станеться, коли УЗ зіштовхнеться з конкурентами з Європейського Союзу, якщо все врешті-решт об'єднається? - висловлює думку Гольченко.
Зі свого боку президент Всеукраїнської спілки виробників будматеріалів Костянтин Салій зауважив, що у випадку підвищення вантажних тарифів УЗ, українцям доведеться платити більше за будматеріали, і не очікувати жодних знижок.
"Якщо брати Україну та український бізнес як організм, то Укрзалізниця - це дуже важлива аорта, і вона весь час перетискається, причому навмисно. Не можна просто брати гроші з кишені пересічного українця, який купує товар по завищеній ціні. Зараз більшість виробників рятується тим, що намагаються перевезти логістику на інші види транспорту. І при цьому увесь час ми чуємо заклики про надання волонтерської допомоги. Але у нас вже, напевно, завершується можливість у підприємствах надавати таку допомогу - тому що до 30% працівників вже на фронті, а собівартість продукції постійно росте", - каже Салій.
Нещодавно Федерація роботодавців транспорту України направила звернення до прем'єр-міністра Дениса Шмигаля, підкреслюючи проблему тарифів Укрзалізниці. В організації вважають, що шляхом оптимізації витрат компанії можна знизити вантажні тарифи на 20% у порівнянні з існуючими.
Нагадуємо, що в Укрзалізниці повідомили про прибуток у понад 3 мільярди гривень за перші шість місяців, проте вже в липні та серпні компанія зазнала збитків, які становили близько 600-700 мільйонів гривень щомісяця.