Винищувач F-16 не оснащений інтегрованим трапом для пілотів, але незабаром ситуація може змінитися - деталі | Експрес онлайн
Майор Ніколас Аткінс, пілот F-16, нещодавно продемонстрував свій новаторський проект - відкидні сходи для свого винищувача. Цей винахід суттєво збільшить мобільність військових льотчиків, особливо в умовах активних бойових дій.
Американський журнал Air Force Magazine розглядає цікаву проблему та її оригінальне рішення. У статті зазначається, що полковник Джон Бойд, допомагаючи у проектуванні літаків, які згодом стали F-15 і F-16 у 60-х та 70-х роках, ставив перед собою мету максимально зменшити вагу, щоб підвищити маневровість і знизити витрати на виробництво.
Це свідчило про те, що у винищувача не було інтегрованих драбин. "Скажіть їм, щоб придбали кілька проклятих помаранчевих ящиків і піднялися на них", - зазначив Бойд, згідно з біографією 2002 року, написаною Робертом Корамом.
Хоча F-15 врешті-решт був оснащений вбудованою драбиною, F-16 цього не отримав, що змушувало пілотів використовувати розташовані поруч драбини або незручно спускатися по фюзеляжу літака, перш ніж стрибнути з крила. Це не є найзручнішим або безпечним варіантом, особливо коли виникає термінова потреба в дії в умовах бойових дій.
Але один заповзятливий пілот F-16 сконструював легку драбину, яку пілоти можуть взяти з собою. Розбірна драбина Agile Combat Employment в кабіні F-16 важить всього 2,7 кг і складається в корпус карти кабіни, який не використовується в епоху, коли електронні планшети в значній мірі замінили паперові карти і публікації.
Майор Ніколас Аткінс вставив зображення прототипу модульної драбини F-16 у своє відео, присвячене презентації Spark Tank. Ця концепція була удостоєна головного призу на щорічному конкурсі Spark Tank, де пілоти, охоронці та їхні цивільні партнери пропонують інноваційні ідеї для покращення Збройних сил.
Аткінс, пілот F-16 з 31-го винищувального крила, розташованого на авіабазі Авіано в Італії, зазначив, що використання драбини сприятиме реалізації концепції Agile Combat Employment. Ця концепція передбачає, що льотчики зможуть швидко запускати та піднімати літаки з невеликих, розташованих у різних місцях аеродромів, щоб зменшити ризик стати ціллю для ракет з великою дальністю.
Сьогодні великі драбини займають важливий простір і додають вагу на вантажних літаках, які виконують завдання з перевезення військ, запасів та обладнання на аеродроми і з них. Зменшення цієї ваги є критично важливим з логістичної точки зору для переміщення ескадрильї F-16, як зазначили представники ВПС, адже це відіграє ключову роль у боротьбі з Китаєм чи Росією. "Це забезпечує більшу гнучкість для військових: від пілота винищувача до командира на місцях, а також до [Центру повітряних операцій], який координує конфлікт, надаючи необхідну маневреність у змаганні між великими державами," - прокоментував Аткінс.
Удосконалення, масове виробництво та розповсюдження драбини по всій території Повітряних сил потребуватиме зусиль. Існує кілька десятків ескадрилій F-16, і Аткінс планує 18 драбин на ескадрилью, починаючи з тих, що базуються в Європі та Тихому океані.
"Це дало б нам змогу передати драбини до підрозділів, які знаходяться найближче до зони бойових дій. Після цього ми зможемо продовжити поетапне інтегрування в активи Повітряного бойового командування, що в свою чергу зміцнить потенціал наступних сил," - зазначив він.
У своєму презентаційному відео для Spark Tank Аткінс сказав, що проекту потрібно 548 000 доларів для проведення проміжних випробувань і доопрацювання прототипу, щоб переконатися, що конструкція може бути масово вироблена і куплена ескадрильями F-16.
В даний момент винахіднику потрібно вдосконалити своє технічне завдання для команди підтримки, призначеної за контрактом, яка в подальшому
допоможе їм реалізувати прототипування та підготувати його для онлайн-продажу. Аткінсу також необхідно буде провести зустрічі з різними відділами для визначення інших видів підтримки, що потрібні для розширення, а також забезпечити, щоб використання драбини було схвалено шляхом оновлення технічних регламентів.
Передбачається, що ескадрилі зможуть придбати драбини до осені 2025 року. Вартість одного трапу становитиме приблизно 2 000 доларів.