Київська влада планує дати зелене світло для зведення паркінгу та мостика біля Пейзажної алеї, проте Міністерство культури виступає проти цієї ініціативи.
Київська влада має намір затвердити детальний план розвитку території в провулку Киянівському, розташованому в Шевченківському районі. Цей проект включає зведення паркінгу на 320 автомобільних місць та невеликого моста в історичному центрі столиці, неподалік від Пейзажної алеї та в межах Державного історико-архітектурного заповідника "Стародавній Київ". Ймовірно, рішення буде винесено на голосування вже наступного тижня, проте Міністерство культури виступає категорично проти цього плану.
Джерело: депутатка Київради Женя Кулеба, проєкт рішення міськради, секретар Київради і заступник голови КМДА Володимир Бондаренко у коментарі "Українській правді", Міністерство культури і стратегічних комунікацій, КМДА
Пряма мова Кулеби у Facebook: "Віталій Кличко вирішив вальнути підземний паркінг на Старокиївський горі під Пейзажною алеєю. Так - там прямо біля каменя з написом: "Откуда єсть пошла Руська земля". Це ж яку амбіцію потрібно мати!.. А ще там заплановано МІСТ! бо куди ж наш мер без мостів!?... Цинізм ще в тому, що будівництво паркінгу прикривають типу створенням зеленої зони... Це огидно, коли афери прикривають парками".
Деталі: Згідно з проєктом рішення, детальний план території (ДПТ) розробили на замовлення Департаменту містобудування та архітектури КМДА. ДПТ охоплює територію у 2,37 га - ця ділянка розташована у північній частині кварталу, обмеженого Вознесенським узвозом, Киянівським провулком, вулицею Дегтярною, горою Дитинкою, Пейзажною алеєю, вулицею Великою Житомирською та Львівською площею.
На цій території, згідно з документом, наразі розташовані металеві гаражні бокси, незаселений житловий будинок садибного типу за адресою провулок Киянівський, 12 і зелені насадження.
Департамент містобудування та архітектури планує "перебудувати" вказаний "одноповерховий будинок садибного типу" у "громадську (офісну) споруду загальною площею 2000 квадратних метрів". Крім того, на місці гаражних боксів, розташованих у провулку Киянівському, 13-21, буде зведено паркінг на 320 автомобілів, який також зможе використовуватися як "укриття на 1650 місць".
Заплановано також реалізувати роботи з поліпшення території: облаштувати транспортні та пішохідні маршрути (тобто дороги та зони для пішоходів), створити безперешкодний доступ, забезпечити освітлення, впровадити малі архітектурні елементи та здійснити озеленення.
В планах на провулку Киянівському створити проїжджу частину шириною від 5 до 6 метрів, а в окремих ділянках вона сягне 9-10 метрів.
У документі, написаному дрібним шрифтом, зазначено, що вся територія, охоплена цим детальним планом, повністю належить до ДІАЗ "Стародавній Київ".
Яким саме буде вигляд майбутньої забудови на цій ділянці, поки що неясно, адже наразі мова йде лише про проект. Проте, у документації ДПТ вказано максимальну висоту, якої можна досягти під час будівництва. Згідно з цим документом, на місці нинішньої трьохповерхової будівлі, яку планують модернізувати, дозволяється зведення споруди висотою до 25 метрів (приблизно 8 поверхів), тоді як на території, де планується облаштування паркінгу, максимальна висота не повинна перевищувати 9 метрів (близько 3 поверхів).
У документі також згадується ліфт та пішохідний міст, що з'єднує Киянівський провулок з Пейзажною алеєю, піднімаючись вгору.
Перед публікацією проєкту рішення на веб-сайті Київради, Департамент містобудування надав інформацію про проведене громадське обговорення, яке, відповідно до даних сайту КМДА, відбувалося з 4 жовтня по 4 листопада. Крім того, було отримано погодження цього ДПТ від усіх відповідних департаментів та установ.
Слід зазначити, що на веб-сайті КМДА насправді є можливість знайти інформацію про старт обговорень та їхні результати. Проте ці дані доступні лише тим, хто знає, що саме потрібно шукати і де це робити. Адже на головній сторінці КМДА або в популярних соціальних мережах, де представлений виконавчий орган місцевої влади, такої інформації немає.
У документі, що стосується громадського обговорення, зазначено, що троє громадян висловили свої заперечення проти цього проєкту, пропонуючи замість забудови облаштувати парк на цій історичній ділянці. Проте всі ці коментарі були відхилені Департаментом містобудування на основі одного й того ж аргументу: людям необхідні укриття, адже зараз на цій території спостерігається безладна парковка. Окрім того, мешканці сусідніх будинків висловлюють підтримку ідеї будівництва паркінгу та реконструкції існуючої будівлі.
Там також наголосили, що "ділянка знаходиться у тупиковому відтинку Киянівського провулку, під крутосхилом і в оточенні ділянок зі складним рельєфом, тому розглядати її як рекреаційну паркову зону недоцільно". Водночас департамент додав, що проект передбачає, що зону відпочинку розіб'ють на даху паркінга.
За даними обговорення, рішення щодо цієї території приймали 26 учасників, які брали участь у слуханнях. Зазначається, що ці особи представляють різні органи самоорганізації населення та об'єднання співвласників багатоквартирних будинків, розташованих на вулицях Воздвиженській та Дегтярній. Усі вони висловили підтримку щодо зведення нових об'єктів у цій історичній зоні.
Депутатка Київради Женя Кулеба каже, що ці громадські слухання сфальсифіковані.
"Депутатка зазначила в коментарі для 'Української правди': 'Мені повідомили, що на засідання привели перевдягнених двірників. Обговорення не відбулося, просто було зазначено, що громада підтримала цей проєкт рішення'."
Вона справді вражена, що ця ділянка знаходиться у приватній чи комунальній власності, адже згідно з законом "Про охорону культурної спадщини", така територія повинна належати державі. Всі рішення, що стосуються цієї землі, мають узгоджуватися з Міністерством культури.
У Міністерстві культури висловили незадоволення планами Київської міської державної адміністрації. Вони підкреслили, що ідея створення "паркінгу на 320 автомобілів" передбачає будівництво в межах кількох археологічних пам'яток, серед яких "Культурний шар міста Ярослава", "Копирів кінець", "Поселення та могильник на горі Дитинка" та "Історичний ландшафт київських гір". Крім цього, парковка буде розташована поруч з буферною зоною об'єкта всесвітньої спадщини - Собором Святої Софії.
Цитуючи інформацію з офіційного веб-сайту Міністерства культури та стратегічних комунікацій: "Охорона культурної спадщини є важливою складовою національної безпеки. Руйнація археологічного об'єкта національного значення для створення підземного паркінгу на Старокиївській горі є абсолютно неприйнятною".
Одночасно в КМДА підкреслили, що проєкт рішення має намір обговорити на одному з наступних засідань Київської міської ради.
"На теперішній момент ділянка, на якій планується побудова укриття та паркінгу, не входить до території парку і ще в радянські часи була забудована гаражами з підпірними стінами. Ці споруди, в основному, були зведені самовільно, без належної проектної документації та проведення археологічних досліджень", - підкреслили в Київській міській державній адміністрації.
Там зазначили, що регламент використання цієї ділянки, встановлений науково-проєктною документацією для зон охорони пам'яток, не забороняє нове будівництво, а лише вводить певні обмеження, зокрема щодо висоти будівель.
"Незаконне встановлення гаражних боксів на цій території не лише суперечить вимогам нормативних актів, а й створює ризики для інженерних систем і конструкцій, знижуючи історичну та містобудівну цінність місцевості. Додатково, планується зведення укриття та паркінгу в межах популярного туристичного маршруту, який щодня приваблює тисячі відвідувачів. У контексті воєнного стану розміщення укриттів у зонах з великою кількістю людей є одним з ключових напрямків, - зазначили у КМДА."
Міське керівництво гарантує, що "строго дотримуватиметься вимог законодавства у сфері охорони пам'яток під час реалізації проекту Детального плану територій". Зокрема, перед початком робіт планується провести археологічні дослідження, а також надіслати проектну документацію на погодження відповідним органам, які займаються охороною культурної спадщини.
На веб-ресурсі Київської міської ради зазначено, що даний проєкт рішення отримав підтримку від постійної комісії, що займається архітектурою, містобудуванням та земельними питаннями.
За інформацією секретаря Київської міської ради Володимира Бондаренка, проект рішення може бути винесений на голосування вже на наступному засіданні, яке відбудеться 21 листопада.
Власні слова Бондаренка: "Всі усвідомлюють, що на цій ділянці розташовано більше 20 гаражів, які знаходяться у приватній власності. Наразі ми не з’ясуємо, чи все оформлено коректно, але документи на них були видані. Тепер ми судимося, щоб скасувати їх реєстрацію, оскільки позиція міської влади полягає в тому, що гаражі не були оформлені відповідно до вимог. В результаті цього прийматимуться рішення про примусовий викуп за нормативною оцінкою".
Він підкреслив, що схвалення детального плану території не гарантує, що "через пів року там з'явиться паркінг", адже перед початком будь-яких робіт потрібно буде отримати ще кілька рішень і погоджень.
"На етапі землевідведення буде отримано дозвіл від Міністерства культури, якщо цей етап взагалі буде реалізовано. Наразі ми лише визначаємо перспективний план використання цієї території. Міністерство культури вже висловило свою позицію, і, відповідно, узгодження буде проходити з ними. Під час етапу землевідведення, навіть якщо Міністерство надасть згоду, перед початком будівництва проекту на цій ділянці необхідно провести археологічні розкопки, якщо там виявляться археологічні пам'ятки", - зазначив секретар Київської ради.
Він також додав, що у проекті бюджету на наступний рік на ці цілі "поки що нічого не передбачено".
"Чому наразі ситуація така? Справа в тому, що у нас немає оформленої земельної ділянки, відсутній землекористувач та замовник будівництва. Якщо замовником, умовно кажучи, стане комунальне підприємство, то фінансування, безумовно, буде з міського бюджету. Якщо ж інша особа візьме на себе цю роль, то кошти використовуватимуться не з міського фонду", - зазначив заступник голови КМДА.
Відповідаючи на запитання про те, чи має він якісь заперечення щодо цього рішення і чи планує винести його на голосування, Бондаренко зазначив: "На даний момент у мене немає жодних заперечень, тому я виноситиму його на обговорення депутатів".
Він також запевнив, що ініціюватиме заходи для покращення інформування киян про проведення громадських слухань стосовно подібних тем, щоб залучити якомога більше жителів до обговорення.
"Я планую запровадити додаткові заходи для інформування громади про проведення таких обговорень. Це можуть бути новини, які публікуватимуться на сайті КМДА, або ж пуш-повідомлення в додатку 'Київ Цифровий'. Наразі я сформулюю відповідне завдання, і ми почнемо працювати над цим", - підкреслив Бондаренко.