"Інклюзія – це не ізоляція дитини." Лауреатка Global Teacher Prize Леся Павлюк поділилася своїм досвідом роботи з дітьми з особливими потребами.


Учителька початкових класів з Івано-Франківська Леся Павлюк, яка отримала нагороду національної премії Global Teacher Prize Ukraine 2024, поділилася своїм досвідом роботи з дітьми, що мають особливі освітні потреби.

В ефірі Радіо NV Леся Павлюк, яка одна з перший у своїй школі почала працювати з інклюзивним класом, поділилася важливістю навчання дітей з особливими освітніми потреба у класах.

У 2016 році переможниця Global Teacher Prize Ukraine 2024 стала вчителем у класі, де навчалися діти з особливими освітніми потребами. За словами жінки, цим дітям не все давалося так, як іншим. Такі учні потребували більше уваги, а інколи інших методів роботи. Їм було важко соціалізуватися.

"Спочатку мій клас не був інклюзивним, але загалом тоді мало які школи мали цю форму навчання. Ми побачили на весні, що дуже тяжко, ми побачили на весні, що потрібна допомога, і батьки дитини запропонували організувати інклюзивну форму навчання. Вони звернулися в інклюзивний ресурсний центр, отримали всю необхідну документацію і з 2017 року у нас клас був інклюзивний. Більш масово інклюзія запроваджувалася з реформою Нової української школи", -- розповіла Павлюк.

За словами вчительки, учні з особливими освітніми потребами мають можливість здобувати освіту в загальноосвітніх школах. Павлюк підкреслює, що в деяких ситуаціях дитині може бути корисніше навчатися в спеціалізованих установах, але також існує ймовірність, що звичайна школа зможе підтримати дитину в адаптації до її потреб.

"У моєму класі була дитина, якій особливо важко давалася соціалізація. Там було необхідно створити колектив, де потрібно було оволодіти навичками спілкування як з однолітками, так і з дорослими, а також навчитися працювати разом. Я вважаю, що ми досягли цього результату, оскільки вже в п’ятому класі цей хлопець більше не потребував інклюзивної форми навчання. Комісія підтвердила, що його соціалізація пройшла успішно. Це і є метою інклюзії: інтегрувати дітей з особливими освітніми потребами в колектив, щоб усі навчилися приймати їх і, за потреби, надавати підтримку. А також щоб допомогти дітям подолати численні труднощі своїми діями", -- підкреслила вчителька початкових класів.

Павлюк підкреслює, що інклюзія полягає не в ізоляції дитини з особливими потребами, а в її інтеграції у загальний освітній процес.

"Діти з особливими потребами ніколи не сприймали себе як щось інше. Вони навіть не усвідомлювали своїх відмінностей, і я докладала всіх зусиль, щоб вони не відчували себе інакшими. Більше того, батьки до самого кінця не здогадувалися, що у нас клас з інклюзивним навчанням", - поділилася своїм досвідом лауреатка премії.

Павлюк додала, що у певний час довелося працювати з розумінням батьків, розповідати, чому дитина може інкаше реагувати та чому поведінка може відрізнятися, а також розповідати, чому дитині з особливими потребами важливо навчатися саме у цьому класі.

"Я вважаю, що це було ретельно опрацьовано. Крім того, інклюзія має позитивний вплив на інших дітей. Звісно, існують виклики та різні ситуації, але коли в класі навчається дитина з особливими потребами, інші учні починають по-іншому сприймати цю ситуацію. Вони стають більш чуйними, готові допомагати, розуміють різноманіття людей і приймають це", -- зазначила Павлюк.

Related posts