Зростання цін на пальне та 20-годинні відключення електроенергії: якою стане зима в Україні?
Відключення стало незаперечним фактом цього опалювального сезону.
Україна була змушена звернутися за аварійною підтримкою електроенергії до своїх сусідів з Європейського Союзу. Це рішення допомагає уникнути відключень для споживачів. Електроенергію екстрено постачають Румунія, Словаччина та Польща. Це вже крайня міра, адже в іншому випадку довелося б знову впроваджувати графіки відключень. До офіційного початку опалювального сезону залишився всього місяць.
В уряді прозвітували: до зими готові понад 80% об'єктів комунальної галузі. Ці цифри говорять щороку, але ще жодного разу не пояснили: так що ж достеменно вони означають. Ну, а реалії енергетики в очікуванні зими такі: загроза обстрілів, достатні запаси ресурсів і надзвичайно висока ймовірність тривалих знеструмлень у морози. Більше дивіться в сюжеті журналіста "5 каналу" Сергія Барбу.
Головні новини дня без спаму та реклами! Друзі, підписуйтеся на "5 канал" у Telegram. Хвилина - і ви в курсі подій.
У середині жовтня в Україні стартує опалювальний сезон. Запаси пального не викликають занепокоєння. Складські запаси вугілля становлять близько трьох мільйонів тонн, що є надмірним для зимового періоду. Однак, це можна вважати не зовсім позитивним сигналом.
"Переважна частина вугільних станцій в Україні зазнала значних руйнувань. Вони функціонують лише на 10-15% своїх можливостей. Тому важливо усвідомити, що запаси вугілля наразі не є настільки стратегічними", - зазначив голова Спілки споживачів комунальних послуг Олег Попенко.
Куди важливіше для країни мати достатньо газу взимку. Його ще закачують до сховищ. У "Нафтогазі" повідомили: планують накопичити понад 13 млрд кубів палива. У державній компанії спочатку говорили, що країна обійдеться цієї зими лишень власним видобутком, як це було торік, але, зрештою, держава таки купуватиме паливо у Євросоюзі. Хоча робити влітку це було дешевше.
"Експерти прогнозують, що видобуток складе приблизно 13 мільярдів. У них, здається, баланс має зійтися. Проте існує ймовірність, що видобуток може не відбутися через можливі надзвичайні ситуації. Чому ж вони не вважають це імпортом? Справа в тому, що вони не планують проходити процедуру розмитнення. У разі, якщо ресурс не буде потрібен, його можна оперативно реалізувати", - зазначила Олена Лапенко, експертка з енергетичної безпеки DiXi Group.
Важливість наявності достатніх запасів газу для країни неможливо переоцінити, адже в умовах тривалих відключень електроенергії саме природний газ може стати рятівним колом для жителів багатоквартирних будинків. Цю ситуацію усвідомлюють і росіяни, тому неодноразово завдавали ударів як по видобувним об'єктам, так і по наземному обладнанню газових сховищ.
"Практично щодня ми спостерігаємо атаки на енергетичні об'єкти, і це слід усвідомлювати. Однак система передачі електроенергії вже настільки добре адаптована до цих загроз, що наслідки усуваються протягом кількох годин. Тільки великі атаки, подібні до тієї, що сталася 26 серпня, вимагають більш тривалого процесу відновлення. Я вважаю, що 10-12 днів відновлення після такої події — це дуже хороший результат," — підкреслив Олександр Харченко, директор Центру досліджень енергетики.
Додатково читайте: У ЦПД передбачають, що відсутність електрики може тривати до 20 годин на добу: зимою можливі два варіанти розвитку ситуації з енергопостачанням.
Зчинив Кремль і куди небезпечнішу гру. росіяни почали атакувати українську енергетику ракетами із касетними боєголовками. Для того, щоби зона ураження була куди більшою. А в останній масованій атаці росія бомбила трансформаторні станції неподалік українських АЕС. І таким чином намагалася роз'єднати ядерні об'єкти з енергетичною системою.
"Якщо атомна електростанція втрачає контакт з енергетичною мережею, це може призвести до серйозних наслідків. У випадку втрати зв'язку у вас залишається обмаль часу – лише кілька секунд на ухвалення рішення та кілька хвилин для активації дизельних генераторів. Це критично важливо, оскільки реактор вимагає значної кількості електрики для роботи насосів, які забезпечують охолодження." – зазначив Шон Берні, експерт з ядерної енергетики Greenpeace.
В урядових колах повідомили, що вже 85% об'єктів "Укренерго" мають захист від фізичних атак. Країна гостро потребує вдосконалення системи протиповітряної оборони. Від здатності перехоплювати російські ракети та дрони залежить, якою буде ситуація взимку. Існує кілька сценаріїв: найоптимістичніший з них передбачає відсутність нових руйнувань і м'яку зиму. У такому разі протягом певних тижнів не буде жодних відключень електрики. Якщо ж атаки триватимуть і температура різко впаде, можливі відключення електроенергії до 20 годин. Однак робити точні прогнози наразі ще зарано.
"Не треба жити в ілюзіях, що у нас не буде відключень. Відключення стало незаперечним фактом цього опалювального сезону.. А от якими вони будуть, залежить від багатьох факторів. Це першочергово обстріли", - зазначив голова Спілки споживачів комунальних послуг Олег Попенко.
Уряд не розкриває точних даних щодо обсягу відновленої генерації електроенергії. Влітку Володимир Зеленський запевняв, що до кінця року вдасться створити 1 гігават нової маневрової потужності, яка працюватиме на газу. Однак колишній голова "Укренерго" Володимир Кудрицький стверджує, що фактично збудовано лише менше 10% від обіцяного, а саме близько 60 мегаватів. Уряд не підтверджує ці скромні показники.
"Я не буду детально розкривати місця установки, на даний момент потужності складають сотні мегават. Обладнання профінансовано приблизно на 600 МВт. Частина з нього вже присутня в Україні, а інша частина знаходиться в дорозі. Маємо чіткий план та графік," - зазначив міністр енергетики України Герман Галущенко.
У випадку тривалих перебоїв з електропостачанням в Україні спостерігатиметься збільшення попиту на паливо, зокрема на дизельне та бензинове. Це пов'язано з можливістю повторного використання генераторів. Проте експерти ринку не очікують виникнення дефіциту пального.
"Ситуація на ринку змінилася, і тепер тут присутня велика кількість учасників. Існує безліч компаній, що займаються постачанням пального, які не потребують жодних інструкцій чи розпоряджень. Особисто мені складно уявити, що у нас виникне дефіцит пального будь-якого бренду," – зазначив експерт з ринку пального Сергій Куюн.
Питання залишається тільки в ціні. З вересня в Україні стартував перший етап підвищення акцизів на паливні продукти. Вартість автомобільного газу зросла приблизно на дві гривні. Ціни на бензин та дизель поки що залишаються стабільними. Підвищення акцизів нейтралізує зниження цін на нафту на світових ринках. Проте вже в жовтні очікується підвищення цін, можливо, на 2-3 гривні для кожного виду пального.